Think about it: wat zorgt ervoor dat jij bedrijven gaat volgen op social media? Waarschijnlijk vooral interesse in het product of de dienst die ze leveren. Maar eerlijk is eerlijk: als er niets bij te winnen valt - zoals een leuke kijk achter de schermen, relevante info of misschien een winactie - dan haken we snel af. Social media users snakken naar authentieke interactie en daarom zijn deze platformen belangrijker dan ooit in je marketingstrategie. Wij leggen je graag de basics uit om sterk uit de startblokken te schieten!
1. Regelmaat is KEY
Zorg voor
regelmaat en continuïteit in je posts. Een voorbeeldje: die leuke, nieuwe sushizaak in je buurt opent voor de eerste keer zijn deuren. Je stapt binnen en je bent meteen onder de indruk. Je besluit dat je op de hoogte wil blijven: van hun aanbod, uitzonderlijke sluitingsdagen en nog zoveel meer. Zonder aarzelen volg je hun Instagram account. Maar… wat als je drie maanden later hun account nog eens open klikt, enkel en alleen om op een lege pagina te staren? Teleurstellend toch?
Alles start natuurlijk met content posten! Neem de tijd om even te
brainstormen en ga voor jezelf na wat haalbaar is. Bijvoorbeeld: 1 post per week en een dagelijkse story. Zorg hierbij ook voor een
duidelijke leidraad in jouw content. Heb je even écht geen inspiratie meer? Reken dan op
evergreen content. HOLD IT! Evergreen watte?
Dit is content die je op elk moment kunt gebruiken. Leuke weetjes over je bedrijf, beantwoorde FAQ, interessante info over je sector, … The sky is the limit!
Maar het gaat nog veel verder…
Welke feestdagen, evenementen of themadagen staan er op de planning? Zoals Dag van de secretaresse bijvoorbeeld! Weet jij wanneer het tijd is om Marie van achter haar bureau te sleuren en in de bloemetjes te zetten?
Door leuke en herkenbare berichten te posten, blijf je als bedrijf
actueel en relevant.
2. Weet wie je bent en blijf trouw
Wie zijn we en wat doen we? Twee vragen die meteen besluiten welk soort bedrijf jij bent. Run jij een miljoenenbedrijf waar het professionele aspect centraal staat? Good for you! Een kleine ambachtelijke koekjeszaak waar je met een warme glimlach onthaald wordt, heeft dan weer een compleet ander social media imago. Daar staat die familiale, knusse sfeer centraal.
Bedenk hoe je dezelfde sfeer overbrengt naar het digitale rijk. Ga voor content die deze blijmoedige, huiselijke vibe uitstraalt én vertegenwoordigt!
Schets jouw ideale klant is en ga na hoe jouw doelpubliek aangesproken wil worden in functie van jouw product of dienst met de juiste tone of voice!
3. Tell ‘em what to do
Bezoekers doen helaas niet wat we willen, maar een duwtje in de juiste richting kan vaak helpen. Daarom is het belangrijk om aan de slag te gaan met call to actions.
Social media gebruikers zien vanalles passeren op hun feed. Wat jij moet doen om op te vallen? Aandacht grijpen én niet meer loslaten! Of toch zeker voor minimum 3 minuten… want dat is de tijd die ongeveer nodig is om te reageren op jouw post!
Ok, but where to start? Simpel, bedenk wat je wilt van je bezoeker. Wat is een logische actie op dat moment? We zien op social media vaak open vragen voorbijkomen. Goed – heel goed zelfs – maar houd de vragen wél kort en luchtig. “Vind je ook dat het tijd is voor een lekker wijntje?” of “Ga jij voor rosé of wit tijdens dit mooie weer?” zijn leuke voorbeelden die uitnodigen tot interactie.
Nog een belangrijke tip: als er iets te winnen valt, zijn velen er als de kippen bij. Giveaways zijn daarom een uitstekende manier zijn om engagement te creëren! Vraag je bezoekers om jouw account te volgen en hun vrienden te taggen. De rest volgt automatisch… Hello, naamsbekendheid!
Conclusie
Je hebt zojuist een grote boterham aan info van ons gekregen… Maar eens je er de kaas van gegeten hebt, ben je zo op weg om de
naamsbekendheid van jouw bedrijf te boosten! De
perceptie van de klant is belangrijk bij het maken van beslissingen. Social media staat aan het roer om deze perceptie te sturen,
maak hier dus zeker optimaal gebruik van!
Heb je na het lezen van onze blog het gevoel dat je liever je talenten inzet in de andere aspecten van het ondernemen?
Vraag ons om een vrijblijvend adviesgesprek!